Monday 22 December 2014

Business Model - Kedai Runcit

CORE STRATEGY

BUSINESS MISSION

-          Menyediakan keperluan asas yang diperlukan oleh penduduk tempatan

PRODUCT/MARKET SCOPE

-          Bahan-bahan mentah seperti ikan, daging, ayam dan sayur
-          Kelengkapan peribadi seperti  sabun mandi, syampu, bedak dan lain-lain
-          Bahan-bahan kering seperti rempah ratus, mee segera dan lain-lain

BASIS FOR DIFFERENTIATION

-          Sentiasa menjalankan urusan perniagaan termasuk pada cuti hujung minggu dan cuti umum

STARTEGIC RESOURCES

CORE COMPETENCIES

-        Menyediakan segala keperluan asas yang diperlukan tanpa penduduk perlu pergi ke pekan untuk membeli barangan tersebut.

STRATEGIC ASSETS

-          Menjadi ejen berdaftar untuk Bank Simpanan Nasional sebagai orang tengah yang memudahkan penduduk taman menyimpan dan mengeluarkan wang mereka.


PARTNERSHIP NETWORK

SUPPLIERS

-          Penternak ayam dan nelayan ( untuk mendapatkan ayam dan ikan segar setiap hari)
-          Syarikat yang membekalkan barangan secara pukal. (ambil terus dari kilang)

 

CUSTOMER INTERFACE

TARGET MARKET

-          Penduduk yang tinggal di kawasan perumahan yang berhampiran.

FULFILLMENT AND SUPPORT

                        -  Perkhidmatan penghantaran barang hingga ke hadapan pintu rumah jika barangan
                     belian bernilai RM 100 ke atas. 
-                                 - Perkhidmatan pesanan barang melalui panggilan telefon.


PRICING STRUCTURE
              Menawarkan belian barangan dalam bentuk ‘bundle’ .
               Contohnya :- 3 buku sabun
  Sentiasa menawarkan diskaun atau potongan harga bagi barangan yang dijual secara
    bergilir. Contohnya :-  Januari- Sabun pencuci pinggan, Febuari – Makanan dalam tin dan
    lain-lain.